We zijn alweer op de helft van 2024. Het wordt dan ook hoog tijd om te inventariseren hoe effectief jouw marketingstrategie momenteel is en wat er nodig is om het succes te vergroten. Merk je dat je toch wat steekjes laat vallen of heeft je strategie tot nu toe nog helemaal niet het gewenste effect gehad? Blijf dan niet bij de pakken neerzitten, maar ga aan de slag. Met dit artikel helpen we je alvast een beetje op weg en zetten we een aantal dingen die absoluut onmisbaar zijn voor een efficiënte marketingstrategie in 2024 op een rij.
Pijlen richten op first-party cookies
Er zijn de afgelopen tijd veel ontwikkelingen geweest op het gebied van privacy van websitegebruikers. Hoewel dit belang duidelijk is, levert dit ook problemen op voor organisaties. Hierdoor wordt het immers steeds lastiger om data te verzamelen en websites te optimaliseren. Om geen conversies mis te lopen, is het dan ook van belang dat data op andere manieren wordt verzameld. Naar verwachting zullen third-party cookies ergens het komende jaar volledig verdwijnen. Daarom zullen website-eigenaren hun pijlen moeten richten op de zogenaamde first-party cookies.
Serverside Tracking wordt hierbij als dé oplossing gezien. In tegenstelling tot bij client-server tagging wordt de data nu opgeslagen op de server en vervolgens uitgelegd met behulp van bijvoorbeeld Google Tag Manager. Zo ontstaan er enkel first-party cookies en is de organisatie ook beter in staat om gericht data te verzamelen en de privacy van de bezoekers te bewaken. Zo kunnen zij bijvoorbeeld eerst de data anonimiseren voordat deze naar derde partijen wordt gestuurd.
Visuele content
Het afgelopen jaar zagen we dat het belang van visuele content steeds verder toeneemt. Steeds meer organisaties maken dan ook gebruik van videoadvertenties. Consumenten vinden het prettig om informatie uit beelden te halen en minder platte tekst te verwerken. Dit zorgt ervoor dat meer bedrijven videocampagnes opzetten via bijvoorbeeld YouTube, maar bijvoorbeeld ook social media kanalen gebruiken om video’s te uploaden. Denk bijvoorbeeld aan TikTok voor de jongere doelgroep, maar ook aan Stories via Instagram of Facebook.
Het zoekgedrag van de consument verandert
Een belangrijke ontwikkeling is de verandering in zoekgedrag van de gemiddelde consument. Zo zien we bijvoorbeeld dat de jongere generatie steeds vaker andere kanalen gebruikt dan Google. Denk bijvoorbeeld aan de zoekmachine van TikTok of het stellen van vragen aan een Chat-GPT en BARD. Het is belangrijk om als organisatie hierin mee te bewegen. Doe je dit niet, dan loop je het risico een groot deel van je doelgroep mis te lopen. Dankzij deskundigen van bijvoorbeeld www.adpage.io kan je het zoekgedrag van jouw doelgroep op een verantwoorde manier verzamelen.
Het is ook goed om te beseffen dat Google ook steeds verder de algoritmes aanpast om nog beter aan de zoekvraag van de gebruiker te voldoen. Op bepaalde ranking factoren wordt dan ook steeds meer de nadruk gelegd. Denk bijvoorbeeld aan expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Je kunt op verschillende manieren autoriteit verkrijgen met je website. Bijvoorbeeld door reviews te verzamelen of waardevolle content op andere sites te plaatsen. Daarnaast is het belangrijk dat de structuur van de site geoptimaliseerd wordt, zodat deze beter door Google te begrijpen is.