Google wil websites laten ranken op feiten en niet op links

Momenteel kijkt Google onder andere naar het aantal inkomende links naar een webpagina als ze de kwaliteit van een pagina beoordeelt. Paginas met veel relevante links van andere sites kunnen hoger ranken ook als deze paginas valse nieuwsberichten en slechte informatie en onwaarheden bevat.

Deze paginas komen nu elke dag in de zoekresultaten terecht. Google onderzoekt methoden ter verbetering van zijn zoekresultaten. Afgelopen week werd op Seroundtable.com het volgende artikel geplaatst:

Google Fact Rank: Google Ranking Web Pages On Facts, Not Links

Het SEO-wereldje wordt behoorlijk in beslag genomen door een recente paper (PDF) van Google met de ronkende naam Knowledge-Based Trust: Estimating the Trustworthiness of Web Sources. Het paper beschrijft en analyseert de manier hoe in Google de websites met geverifieerde feiten hoger kan zetten in de zoekresultaten. Laten we eens kijken hoe Google dit complexe paper samenvat.

De kwaliteit van internetbronnen wordt vanouds beoordeeld door het wegen van externe signalen, zoals de hyperlinkstructuur. Wij stellen nu een nieuwe aanpak voor, die uitgaat van interne signalen, namelijk juistheid van feitelijke informatie uit de gegevensbron. Een bron die weinig onjuiste feiten bevat, beschouwen we als geloofwaardig. De feiten verzamelen we automatisch uit elke bron met methoden, die men voor hetzelfde doel al toepast bij de opzet van kennisbanken. We stellen een methode voor die onderscheid maakt tussen fouten voortkomend uit dat extractie-proces enerzijds en feitelijke fouten in de website op zich anderzijds. Dit doen we door ze gecombineerd in te voeren in een nieuw model voor kanstheorie met meer lagen. We noemen de zo berekende score voorgeloofwaardigheid Knowledge-Based Trust (KBT) ofwel ‘betrouwbaarheid gestoeld op kennis´. Met testdata kan onze methode het niveau van geloofwaardigheid van de bronnen al goed berekenen. We pasten hem toe op een database van 2,8 miljard gegevens van het internet en taxeerden zo de geloofwaardigheid van 119 miljoen webpagina’s. Een handmatige check van de resultaten bevestigt dat deze methode werkt.”

Tot zover de abstract. Zo te lezen heeft Google een alternatief voor het gebruik van links om in een zoekopdracht de beste webpagina te vinden. Het kan nu eventueel de website met het geringste aantal onjuiste feiten bovenaan plaatsen. Google noemt dit de Knowledge-Based Trust. In jip-en-janneke-taal: hoe stel je vast, of een bron op het Internet klopt of niet? Wij zijn de laatsten om te beweren, dat Googles algoritme ook echt zo gaat werken.

Matt Cutts van Google beweerde ooit: het feit dat Google een patent heeft, wil nog niet zeggen dat het algoritme ook echt zo wordt toegepast. Maar nu worden links helemaal binnenstebuiten gekeerd en gezien de nadruk die Google legt op de Knowledge Graph and Knowledge Vault, hoef je niet vreemd op te kijken als het bedrijf straks meer zal uitgaan van feitelijke informatie. Wat dan weer de vraag oproept: wie bepaalt wat feiten zijn voor SEO en welke content mag daarin als hoogste eindigen?

Geef een reactie