Dit contactmoment wordt ook wel het Zero Moment of Truth genoemd. Dit gebeurd vaak via mobiele apparaten (mensen die snel iets opzoeken nadat ze een bepaald product gezien hebben). In deel 2 van de #WWV13 artikelenserie ga ik dieper in op het ZMOT model en hoe dit model bij kan dragen aan een impuls van uw resultaten van uw webshop.
De ZMOT kan beschreven worden als het onderzoek naar een product / dienst nadat er een prikkel heeft plaatsgevonden. In de traditionele zin van het woord wordt een merk vaak pas NA de aankoop door consumenten beleefd. Mocht deze beleving positief zijn, dan zal de consument dit graag willen doorvertellen aan familie en andere naasten. Zo werd mond-tot-mondreclame geboren en belangrijk voor de waarde van een merk.
Het traditionele model. Er vindt een stimulans plaats, de klant koopt het product en beleeft de ervaring van het product.
Tegenwoordig zijn consumenten veel voorzichtiger met het kopen van producten. Vaak wordt er eerst onderzoek gedaan naar de ervaringen van andere mensen via bijvoorbeeld vriendenkringen en online reviews. Consumenten ervaren een product dus vaak voordat ze daadwerkelijk tot aankoop overgaan. De ervaring van een product kan met dit model dus VOOR de aankoop gezet worden. Hiermee is het ZMOT model geboren. Zoals Google het mooi verwoord:
Whether were shopping for corn flakes, concert tickets or a honeymoon in Paris, the Internet has changed how we decide what to buy. At Google, we call this online decision-making moment the Zero Moment of Truth or simply ZMOT.
Het is dus zaak voor retailers met een webshop om in te spelen op deze veranderende markt. De ervaring van een consument is tegenwoordig meer waard dan een sale, en daar moet rekening mee gehouden worden. Hoe kan een retailer ervoor zorgen dat de ZMOT strategie zo goed mogelijk ingezet wordt?
- Vind het ZMOT moment voor uw product/dienst. Waar stellen klanten de meeste vragen over of wat doen klanten het meest als ze voor het eerst in aanraking komen met uw product/dienst? Voer een onderzoek uit naar deze vragen en probeer hier antwoord op te geven.
- Zorg voor duidelijke informatieverschaffing. Als klanten zoeken naar de specificaties van product A, geef ze dan ook informatie van product A. Ga geen randinformatie geven waar klanten niet om vragen (zoals relevante producten, upselling of prijzen).
- Zorg voor goed opgebouwde SEO voor een product. Zorg dat het product goed vindbaar is bij zoekmachines en dat de juiste informatie hierbij verschaft wordt. Als mensen gaan zoeken naar een bepaald product moet deze ook goed vindbaar zijn. Tip: optimaliseer uw website/webshop voor mobiel gebruik. Vele consumenten zullen via mobiele apparaten gaan zoeken naar het product.