In dit artikel ga ik dieper in op de social media inzet van bedrijven. Er zullen ook nog artikelen volgen over de ZMOT en SEO binnen de e-commerce.
Om maar met de deur in huis te vallen:
Ik heb geen antwoord op hoe je social media perfect in kan zetten voor een bedrijf.
Dit is een quote van Gideon Schipaanboord, strategy director bij GuiltyPeople. Ik heb een sessie van hem bijgewoond over hoe je social e-commerce het beste in kan zetten voor je bedrijf. En eigenlijk heeft hij gelijk. Vele bedrijven denken dat als ze online en te vinden zijn op social media dat dit automatisch voor resultaten gaat zorgen. En bij elk bedrijf moet social media op een andere manier ingezet worden, omdat de doelgroepen en de producten / diensten totaal verschillend zijn. Als je als bedrijf social media inzet, moet er duidelijk gesteld worden wat het doel is. Waarom moet social media ingezet worden en tot wat voor resultaten moet dit leiden?. De doelgroep is allesbepalend voor de manier waarop met social media omgegaan moet worden. Een voorbeeld:
Lätta, bekend van de boter, had een introductie in Nederland met de een Facebook actie waarmee je een auto kon winnen. Dit leverde vele likes en shares op, waardoor de naamsbekendheid van het merk enorme stappen vooruit ging.
Na de actie wist Lätta niet meer goed hoe ze met hun opgebouwde netwerk moesten communiceren via Facebook en daarom huurde ze een reclamebureau in. Dit reclamebureau plaatste teksten, zoals je hiernaast kan vinden. Zoals je aan de reacties kan zien, was het voor het publiek niet helemaal duidelijk waarom Lätta deze berichten communiceerde en dit leverde ook enige irritaties op. Het reclamebureau schreef teksten die zeker een commectie hadden met Lätta, maar dit waren teksten waar het opgebouwde publiek niet op zat te wachten.
Dit voorbeeld maar weer eens duidelijk dat een bedrijf goed moet luisteren naar zijn publiek. De doelgroep heeft tegenwoordig meer macht dan dat vele bedrijven denken. Het is natuurlijk ook erg moeilijk om na zon grote actie als een auto weggeven om je publiek geboeid te houden.
Zoals eerder gezegd, het publiek heeft tegenwoordig meer invloed op de bedrijfsvoering dan dat vele bedrijven denken. Het is daarom ook een must om een goede doelgroepanalyse te maken en pro-actief met reacties en vragen via social media om te gaan. Een goed voorbeeld hiervan is BioWare:
Videogame-ontwikkelaar BioWare trekt zich de massale kritiek op het einde van de populaire sciencefiction-trilogie Mass-Effect aan. De spellenmaker heeft aangekondigd te werken aan inhoudelijke initiatieven die de speler meer opheldering moeten geven over het einde van de serie. (Volkskrant.nl)
BioWare kreeg zoveel kritiek van hun fans over het einde van het spel Mass Effect 3 dat ze het einde van het spel gaan aanpassen. De fans hadden een petitie opgezet en haalden uiteindelijk tienduizenden dollars op. Dit bedrag is aan een goed doel geschonken, maar heeft de maker BioWare er wel bewust van gemaakt dat ze het niet eens waren met de developer. Om het publiek tevreden te houden heeft BioWare besloten om het spel aan te passen.
Zo blijkt dus dat de fans tegenwoordig veel druk kunnen uitoefenen op de bedrijfsvoering van een bedrijf. Als u met social media wilt starten of u dit wilt verbeteren, let dan op de volgende punten:
- Stel uw doelen duidelijk van tevoren op en meet uw resultaten
- Blijf relevant en zorg voor inhoudelijk goede content
- Luister goed naar uw publiek
- Probeer van uw publiek uw fans te maken. Hiermee zorgt u dat er een associatie plaatsvindt tussen uw product/dienst en uw fans. Dit wordt ook wel merkloyaliteit genoemd. Als dit bereikt kan worden zorgen uw fans voor de verspreiding van uw naam en dat levert nieuwe klanten en een grotere merkbekendheid op.
Social media is een ingewikkeld stukje marketing voor vele bedrijven. Zorg dat het doel van het gebruik duidelijk is, meet uw resultaten en blijf uw publiek trouw. Op deze manier kan u ook succesvol zijn op social media.