Een veelgehoorde en gebruikte term in het zakenleven is growth marketing, deze term kom je vaak tegen in combinatie met een ander relatief nieuw begrip ‘Growth hacking’ en zien we steeds vaker werk functies op LinkedIn zoals: Head of Growth, Growth Director, Growth Manager en of Growth Marketeer. Al deze functietitels hebben groei (growth) binnen een bedrijf als gemeenschappelijk doel.
Maar wat is Growth marketing precies?
Een juiste definitie voor growth marketing is het proces van het ontwikkelen en uitvoeren van (datagedreven) experimenten om de groei van een bepaalde afdeling binnen een bedrijf, al dan niet het hele bedrijf te optimaliseren.
Zoals je uit de eerste alinea al kunt begrijpen wordt dit soort werk uitgevoerd door mensen met de eerder genoemde functie titels zoals Head of Growth of Growth director. Growth marketeers soms Growth hackers genoemd zijn daarom binnen het bedrijfsleven veel gevraagd vanwege hun skills en competenties hierin. Deze mensen hebben een voorliefde voor online marketing, het analyseren van data, programmeren, ontwikkelen en ontwerpen van applicaties, scripts, formulieren en andere aanverwante waarmee groei gerealiseerd kan worden.
Voorbeelden van Growth marketing.
Deze data gedreven professionals gaan onvermoeid op zoek naar innovatieve manieren om meer potentiële klanten te bereiken om deze vervolgens om te zetten in een betalende en terugkerende klant die uiteindelijk een fan van je merk wordt. Met andere woorden zijn Growth marketeers zeer ervaren met elk element en afdeling binnen deze funnel en customer journey.
Growth marketing inzetten voor jouw bedrijf?
Hoewel Growth marketing heel veel aandacht, tijd en expertise kost. Is het niet zo dat dit alleen voor de grote gevestigde bedrijven beschikbaar is. Juist de kleine ondernemers en de beginnende start-ups hebben er baat bij om een growth marketeer in dienst te nemen al dan niet op freelance basis. Wij maken regelmatig gebruik van een freelance growth marketeer via Growth marketing in Almere. Wij hebben goede ervaringen met dit bedrijf waar wij al meerdere succesvolle projecten mee hebben weten op te zetten.
Waarom deze manier van groei realiseren?
Het internet is booming en alles is veranderd ten opzichte van 10 tot 20 jaar geleden. De manier hoe consumenten over gaan tot een aankoop. Hoe we met elkaar omgaan, en waar we ons geld aan uitgeven is totaal veranderd. Dit heeft ertoe geleid dat ouderwetse (traditionele) manieren van een bedrijf laten groeien niet meer werkt. Daarnaast kan er veel meer gemeten worden met deze metingen en rapportages kun je tests uitvoeren om ze te zien welk experiment en growth strategy de meeste kans van slagen heeft. Hierdoor kan er sneller meer groei gerealiseerd worden mits goed uitgevoerd natuurlijk.
Big data, online gedrag, persoonlijke gegevens zoals interesses van mensen kunnen allemaal gemeten worden en inzichtelijk worden gemaakt voor je een strategie bepaald. Hiermee kun je veel voordeel behalen om alleen al de doelgroepen iui te sluiten die toch geen interesse hebben in je product.
Kortom growth marketing is essentieel maar ook nog in ontwikkeling. Gebaseerd op technologieën die zeer rap veranderen is het voor een growth marketeer belangrijk om hier altijd up to date in te zijn en als bedrijf kun je hier van profiteren wanneer je een Growth specialist inschakelt. Doe ook je voordeel met deze 21 tips voor meer bezoekers op je website.