SEO is een Engelse afkorting en staat voor Search Engine Optimization. Vrij vertaald het is dat zoekmachineoptimalisatie. Een SEO’er gaat aan de slag met het verbeteren van de online vindbaarheid van jouw website. Per website verschilt de aanpak, strategie, uitvoering en de resultaten. Belangrijke factor bij SEO is concurrentie. Voordat je start met het inrichten van je website en bepalen van de focus is het goed om een concurrentie onderzoek te doen. Met dit onderzoek bepaal je wie de concurrenten zijn, waar de kansen liggen en hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw website beter gaat presteren.
Waarom SEO?
Het antwoord op deze vraag is vrij eenvoudig. Zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat je meer bezoekers naar je website krijgt. Gratis bezoekers wel te verstaan. Als mensen eenmaal op je website zijn geweest, hebben ze interesse getoond en kun je mensen verder de sales funnel in krijgen. Verlaten mensen direct de site nadat ze op je landingspagina zijn geweest, dan zou je ervoor kunnen kiezen om middels retargeting in te zetten. Met retargeting ga je websiteverlaters weer via andere kanalen benaderen om toch voor jou te kiezen. Bezoekers die op de site blijven, kun je bijvoorbeeld een micro-conversie te laten doen. Zoals het in laten schrijven voor de nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper. Dit is een eerste stap naar een nieuwe klant.
SEO uitbesteden
Veel bedrijven kiezen ervoor om hun SEO uit te besteden. Je SEO uitbesteden kan interessant zijn, maar je kunt ook zelf al de nodige werkzaamheden oppakken. Kom je vervolgens niet verder dan kun je er alsnog voor kiezen om dit bij een ZZP’er of bureau neer te leggen. Een aantal zaken die je zelf al op kunt pakken:
- Zorg dat je website voldoende relevante tekst heeft en bepaal per pagina een set aan zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden.
- Maak een duidelijke en logische menustructuur. Zorg dat deze voor zowel bezoekers als voor Google goed te begrijpen is.
- Probeer links te verzamelen bij klanten of kennissen. Backlinks zijn nog altijd een belangrijk onderdeel van SEO.
Er zijn dus al de nodige zaken die je zelf goed op kunt pakken. Je kunt er ook voor kiezen om een deel van je SEO uit te besteden. Heb je bijvoorbeeld een vlotte pen, maar weet je niets van linkbuilding. Dan kun je ook alleen je linkbuilding uitbesteden. Weet je juist veel van linkbuilding, maar heb je nooit eerder webteksten geschreven? Dan kun je het best een copywriter inschakelen.