Google werd in 2017 opgeschrikt met een megaboete die door de Europese Unie werd opgelegd. Dit was het geval omdat Google volgens hun machtsmisbruik had gepleegd. Tot die tijd maakte Google enkel gebruik van Google Shopping. Hierbij konden vergelijkingswebsites echter geen concurrerende positie aannemen. Als reactie op de gigantische boete werd er een nieuw programma ontwikkeld. Google Comparison Shopping Service is inmiddels een bekend begrip. Als je snel wilt besparen op advertentiekosten is het belangrijk om hierop snel over te stappen. Maar wat is het belang van Google CSS partners? Waarom kiezen grote vergelijkingswebsites zoals vergelijker BigShopper massaal voor een CSS partnerschap? Dat lees je in dit artikel.
Waarom werd Google beschuldig van machtsmisbruik?
Het zal bijna niemand zijn ontgaan dat Google in 2017 voor een enorme boete kwam te staan toen de Europese Unie vaststelde dat er sprake was van machtsmisbruik. Dit kwam Google duur te staan. Zij moesten maar liefst 2,4 miljard euro betalen! Maar waarom werden de diensten van Google tot die tijd als machtsmisbruik gezien?
Tot 2017 was het enkel voor webshops mogelijk om te adverteren via Google Shopping. Vergelijkingswebsites werden niet toegelaten. Hierdoor konden vergelijkingssites niet tegen de concurrentiepositie van webshops op. De Europese Unie stelde dat Google hier heel snel iets aan moest veranderen, omdat ze anders 5% van de wereldwijde omzet van Google moesten vergoeden. Google wist uiteraard niet hoe snel ze met een oplossing moesten komen en daardoor verscheen Google CSS partners. Hierbij werden ook vergelijkingssites met veel plezier toegelaten.
Heeft Google CSS partners dan enkel voordelen voor Google (zij ontlopen zo immers een gigantische boete)? Of ook voor de partners zelf? Dat lichten we hieronder verder toe.
Wanneer spreken we van een CSS partner?
Een CSS partner klinkt misschien als een zeer dure en moeilijke term, maar het is eigenlijk niet meer dan een vergelijkingswebsite. Wat is precies de taak van een vergelijker? Dat is natuurlijk duidelijk. Zij vergelijken de prijzen van producten op meerdere websites en laten zo in één oogopslag zien waar een bepaald product het voordeligst is. Google Shopping werd voorheen enkel door Google gebruikt. Nu mag deze ook door de vergelijkingssites worden ingezet. Op het eerste gezicht zie je weinig verschil. Enkel wordt nu in het onderste gedeelte van de zoekresultaten de naam van de CSS-partner vermeld. Dit is dus extra reclame voor de vergelijkingswebsite, waardoor hun concurrentiepositie beter wordt.
Voordelen van een CSS partner
Nu ben je als eigenaar van een vergelijkingswebsite natuurlijk benieuwd waarom je voor een CSS-partnerschap zou kiezen. Google doet er alles aan om aan de Europese Unie te laten zien dat vergelijkingswebsites een eerlijke kans binnen hun platform hebben. Daarom strooien ze met interessante voordelen. Deze zetten wij hieronder voor jou op een rijtje.
- Je kunt 20% op de CPC besparen. CPC staat voor kosten per klik. Hierdoor betaal je beduidend minder voor het aantal keer dat op jouw link geklikt wordt. Hierdoor stijgt de concurrentiepositie, omdat jij minder geld betaalt dan iemand die enkel via Google Shopping adverteert.
- Via het Merchant SpendMatch programma krijg je 20 tot 30% van de totale advertentie-uitgaven teruggestort op je Google Ads account. Hierbij geldt een maximum van € 32.000.