De bounce-rate is een erg bekende SEO-term. Het toont namelijk aan welk percentage bezoekers je website direct verlaten, zonder door te klikken naar een nieuwe pagina. De zoekmachine laat graag de beste pagina’s zien in de top 5. Als veel mensen jouw website verlaten, kan dat betekenen dat jouw website niet relevant, of niet geoptimaliseerd is en zal Google deze pagina’s minder goed indexeren. Met deze tips, zorgen wij ervoor dat je jouw bounce-rate kunt verlagen.
Content is koning
Content blijft een terugkomend onderwerp als het gaat om SEO. Dus ook in dit geval, zorg voor goede en relevante content. De teksten moeten goed leesbaar zijn en antwoord geven op vragen van de bezoeker. Probeer daarnaast zo snel mogelijk naar de kern van het onderwerp te werken. De meeste bezoekers zitten niet lang op een pagina. Mensen moeten natuurlijk wel de kern van jouw boodschap lezen!
Probeer rekening te houden met de kijkrichting van lezers
Bezoekers lezen niet, maar scannen de teksten. Zij scannen dan de pagina’s naar info dat relevant is voor hen. De meeste lezers zijn vooral gefocust op de linkerhelft van het scherm. Probeer daarom de belangrijkste informatie zo te verwerken, dat bezoekers het makkelijk zien tijdens het scannen. Probeer ook in korte teksten te schrijven en beschrijf details pas aan het einde van de tekst.
Probeer intern te linken
Probeer de teksten intern te linken naar andere pagina’s van jouw website. Niet alleen is dit goed voor de SEO, maar het is ook nuttig voor de bezoeker. Zodat bezoekers verder kunnen lezen over relevante onderwerpen. Probeer daarom een duidelijke anchor text te gebruiken, waardoor de bezoeker weet naar welke pagina hij gaat.
Maak een goede call-to-action
Een call-to-action, of CTA, gebruik je om bezoekers aan te zetten tot actie (what’s in a name). Dit zijn bijvoorbeeld teksten als: “schrijf je in voor onze nieuwsbrief” of “Like onze socials!”. Zorg ervoor dat de tekst duidelijk is. Hierdoor weet de bezoeker waar de bezoeker terecht komt.