In deze op technologie gerichte, snelle wereld hebben we het vaak over online en mobiel adverteren en marketing. Maar als het erom gaat de aandacht van mensen te trekken, kan soms een goed, ouderwetse manier de beste keuze zijn. Meer dan de helft van de eigenaren van kleine bedrijven vindt grafische afbeeldingen effectief bij het aantrekken van klanten.
Wat uw voorkeuren ook zijn, de manier waarop een bord wordt ontworpen, kan van grote invloed zijn op het vermogen van een bedrijf om nieuwe klanten te werven.
Onderzoek wijst uit dat dat ongeveer 17 procent van klanten, mensen zijn die niet plannen om bepaalde zaken binnen te stappen, maar dat specifiek doen omdat ze het bord zien. “Wie is er nog niet op straat geweest, gestopt bij een winkel en een aankoop gedaan, alleen omdat ze het bord zagen?”
Om het maximale uit uw bewegwijzering te halen, geloven experts dat er drie belangrijke ontwerp principes zijn die alle ondernemers in gedachten moeten houden bij het ontwerpen van banners, auto’s beletteren, posters en andere borden.
- Aantrekkelijke kleur. De kleurkeuze speelt een grote rol in een goed ontworpen bord. Denk aan ‘Coca Cola’s rood’ of ‘McDonald’s geel’. Kleur kan vaak helpen om de identiteit van een merk over te brengen.
Studies hebben aangetoond dat 80 procent van de herkenning van een handelsmerk te wijten is aan de kleur. Een andere belangrijke overweging: trendy kleuren. Sommige ondernemers kunnen zich gedwongen voelen om hun persoonlijkheid over te brengen via borden die huidige, moderne kleuren gebruiken. Maar zorg moet worden genomen om langdurigheid te overwegen bij het ontwerpen van statische signalering. De kleur van het jaar van vandaag zou de doorn in het oog van morgen kunnen zijn.
- Contrast voor leesbaarheid. Het contrast van een afbeelding bepaalt meestal de leesbaarheid. Contrast is daarom een enorme factor voor elk boeiend reclamebord of print. De meeste prints bevatten tekst of afbeeldingen op de voorgrond, met een ononderbroken achtergrondkleur. Het contrast tussen deze twee items is van cruciaal belang voor het behoud van de inhoud door de kijker. Je kan bijvoorbeeld een donkere kleur op een zeer lichte achtergrond beschouwen, of het tegenovergestelde daarvan: zwart op wit of wit op blauw. Het koppelen van vergelijkbare kleuren kan de leesbaarheid van een teken verminderen. Een zwak kleurcontrast kan echter worden versterkt met een omtrek of slagschaduw rond de letters op de voorgrond. Het toevoegen van een rand rond de tekst of afbeelding verhoogt ook de leessnelheid.
- Onderschat het belang van de maat/afmeting niet. Eenvoudig gezegd, hoe groter de letter, hoe gemakkelijker het is om te lezen. Dit is vooral belangrijk als je bordjes langs de weg of op grote afstand wenst te maken om je naam te weergegeven – bijvoorbeeld op een conferentie.
Een goede vuistregel is 3 meter per 2,5 cm lettergrootte zijn. Met andere woorden zal belettering met 25 cm hoogte dus de beste impact hebben op zo een 30 meter afstand.
Verschillende lettertypen beïnvloeden ook de leesbaarheid. Hoewel je misschien wilt dat een bloemig script een bepaalde stijl overbrengt, kan het voor mensen moeilijk zijn om het over grotere kijk afstanden te lezen.