Verbeteren van je seo binnen e-commerce

Deze keer ga ik tips geven op het gebied van SEO binnen de e-commerce wereld (webshops). Er zijn verschillende manieren om je SEO binnen een webshop te verbeteren, zodat zoekmachines je goed kunnen vinden. Helaas wordt SEO nog vaak onderschat door velen, terwijl een goede SEO optimalisatie kan zorgen voor meer leads en conversies.

Webshops schieten als paddestoelen uit de grond. Vele winkels stappen over van het traditionele model naar het digitale model om bijvoorbeeld hogere omzetten te halen en om nieuwe doelgroepen aan te spreken. Bij de onbekendere winkelketens is het erg lastig om een plekje te zoeken op het wereldwijde web en de meeste spreken alleen een lokaal publiek aan.

Er zijn vele gratis software mogelijkheden om een webshop te bouwen. Zelf raad ik Magento aan, een open source software systeem welke gedragen wordt door de community. Met honderden plugins kan een webshop geheel naar eigen wens ingevuld worden. Daarnaast zijn er ook voldoende SEO mogelijkheden toepasbaar op producten, categorieën, paginas en de complete webshop.

Wat kan een bedrijf doen om een goede SEO te behalen voor een webshop? Denk aan het volgende:

1. Lokale winkel? Zorg voor Local SEO

Heeft u een klein bedrijf en heeft u de focus op een regio? Zorg dan dat u de webshop ook op deze regio laat focussen. Blaas niet te hoog van de toren en begin klein. Mocht de webshop succesvol zijn, kan de regio langzaam vergroot worden. Dit is een langzaam proces wat enkele maanden in beslag neemt, dus neem de tijd om naamsbekendheid voor de webshop te genereren. In dit artikel heb ik Local SEO al uitgebreid behandeld, lees dit goed door en pas het toe op uw eigen webshop.

2. Content, content, content


Niks is belangrijkers als voldoende en goede content. Zorg bij elk product voor een duidelijke en volledige omschrijving (vergeet hierbij de META gegevens niet in te vullen, zodat elke pagina volgens uw informatie door Google geïndexeerd wordt). Zorg ook bij elke categorie voor een duidelijke omschrijving en elke pagina voor voldoende content. Bijna elke webpagina, product en categorie kan apart door Google geïndexeerd worden, dus zorg voor goede META content! Ik kan er niet genoeg op blijven focussen.

3. Optimaliseer uw webshop


Maak gebruik van Google PageSpeed om uw website sneller en efficiënter te laden, zodat de bouncepercentages (de kans dat een bezoeker na de 1e pagina al afhaakt) laag blijven. Laat uw webshop scannen door seorch om kritieke punten van uw webshop te belichten en aan te passen. Een goede handleiding om uw webshop te optimaliseren kan op de webpagina van Yoast gevonden worden.

Geef een reactie