Dit is een vraag die door heel veel ondernemers wordt gesteld. In principe kun je daar geen algemeen antwoord op geven. Het hangt namelijk van veel factoren af. Bijvoorbeeld het zoekwoord, je score en het budget van je campagne. Bovendien zijn de ad words kosten onderhevig aan veranderende biedingen van concurrenten. In dit artikel lees je over een aantal algemene kosten voor je AdWords campagne waar je rekening mee kunt houden.
Zoekwoorden AdWords campagne bepalen de kosten
Google AdWords maakt gebruik van een veilingsysteem. Iedereen mag bieden op een keyword. Degene die het hoogst biedt, wordt bovenaan geplaatst. Op die manier worden de overige plaatsen ook verdeeld. Het verschilt per zoekwoord hoeveel je betaalt om bovenaan te staan. Zo kan een klik op het woord ‘autoverzekering’ snel 40 Euro kosten, terwijl ‘hondenbench’ slechts 2 Euro kost. Je kunt in de keywordplanner van Google AdWords opzoeken wat je voor een keyword betaalt.
Kosten AdWords in de hand houden
Als je eenmaal een campagne hebt lopen is het raadzaam om deze regelmatig te controleren. Klikken die weinig opleveren kun je optimaliseren om de kosten Google ad words in de hand te houden zodat je niet zonder leads door je budget heen bent. Om het echt goed te doen zul je een adwords specialist in de arm moeten nemen, Team Nijhuis staat goed aangeschreven. Zo’n bureau levert doorgaans meer op dan het kost.
Optimalisatie
Als je eenmaal de je Adwords campagne hebt ingericht is het belangrijk om deze regelmatig te optimaliseren. Enkele slecht presterende zoektermen kunnen grote invloed hebben op de totale resultaten en kosten van de campagne. Zorg dat je niet te breed inzet op zoekwoorden en dat je van tijd tot tijd controleert of er zoekvolume is op nieuwe keywords. Zo houd je de kosten van Google ad words op een redelijk niveau en wellicht kun je een betere score verkrijgen waardoor je per klik minder gaat betalen. Vergeet ook vooral niet om periodiek te evalueren of het gewenste resultaat wordt bereikt.